Išsilavinimas yra esminė asmeninio ir profesinio tobulėjimo dalis, atverianti duris į naujas galimybes. Lietuvoje išsilavinimo lygiai gali būti skirstomi į kelias kategorijas, tarp kurių išskiriami aukštasis ir aukštesnysis išsilavinimas. Nors šie terminai dažnai painiojami, jie turi skirtingas reikšmes ir poveikį asmens karjeros galimybėms.
Aukštasis išsilavinimas apima universitetines ar kolegijos studijas, kurios suteikia studentams patirties ir žinių tam tikroje akademinėje srityje. Šis išsilavinimo lygis apima:
Aukštasis išsilavinimas orientuotas į akademinį mokymąsi, kritinį mąstymą ir specializaciją tam tikroje srityje. Universitetai ir kolegijos siūlo programas, kurios ne tik suteikia teorines žinias, bet ir ugdo praktinius įgūdžius, reikalingus profesionaliam gyvenimui.
Aukštesnysis išsilavinimas dažniausiai apima profesinio mokymo programas, kurios yra orientuotos į praktinius įgūdžius ir tiesioginį taikymą darbo rinkoje. Šio tipo išsilavinimas gali būti įgyjamas:
Aukštesnysis išsilavinimas dažnai trunka trumpiau nei universitetinės studijos ir orientuotas į konkrečių profesijų paruošimą. Tai leidžia studentams greitai įgyti reikiamų žinių ir įgūdžių, kad būtų pasiruošę darbo rinkai.
Pagrindinis skirtumas tarp aukštojo ir aukštesniojo išsilavinimo yra jų lygis ir tikslas. Aukštasis išsilavinimas yra pradinė stadija, leidžianti studentams įgyti platų žinių pagrindą ir pasiruošti gilesniam mokymuisi. Tuo tarpu aukštesnysis išsilavinimas yra labiau specializuotas ir orientuotas į praktinius įgūdžius, reikalingus konkrečioms profesijoms.
Pagal 2021 m. visuotinio gyventojų ir būstų surašymo duomenis, Lietuvoje 98,3% 10 metų ir vyresnių gyventojų turėjo bent pradinį išsilavinimą. Per pastaruosius 20 metų aukštojo išsilavinimo lygis ženkliai išaugo: 2001 m. tik 12,6% gyventojų turėjo aukštąjį išsilavinimą, o 2021 m. šis skaičius jau siekė 27%.
Aukštojo išsilavinimo lygis taip pat skiriasi regionuose. Didžiausias gyventojų su aukštuoju išsilavinimu rodiklis užfiksuotas Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestuose. Pavyzdžiui, Vilniaus mieste 1 tūkst. 10 metų ir vyresnių gyventojų teko 423 asmenys, turintys aukštąjį išsilavinimą.
Demografiniai veiksniai taip pat daro įtaką išsilavinimo lygiui. Moterų, turinčių aukštąjį išsilavinimą, dalis 2021 m. siekė 30,6%, tuo tarpu vyrų – 35,7%. Pastebima, kad moterų dalis, turinčių aukštąjį išsilavinimą, didėjo sparčiau nei vyrų.
Aukštasis ir aukštesnysis išsilavinimas yra du svarbūs išsilavinimo lygiai, kurie atlieka esminį vaidmenį asmens karjeros kelyje. Jie ne tik suteikia žinių ir įgūdžių, bet ir formuoja asmens galimybes darbo rinkoje. Švietimo sistema Lietuvoje nuolat tobulėja, o gyventojų išsilavinimo lygis auga, kas rodo, kad švietimas yra vertinamas ir siekiama geresnių rezultatų.